Er is vaak een misvatting dat een WMS enkel bedoeld is voor grote bedrijven. Enkel kan het ook het verschil maken bij kleine en middelgrote bedrijven, omdat het de operationele efficiënte vergroot en verspilling verminderd. Met deze voordelen kun je de omzet verhogen en dus een gestaagde groei doormaken.
Het stroomlijnen van alle processen in de logistiek
In de logistiek vinden allerlei diverse processen plaats. Van inkoop, leveringen, picken, verzendingen tot aan de retourverwerking. Al deze processen moeten goed op elkaar ingespeeld zijn, zodat er efficiënt gewerkt kan worden en fouten worden voorkomen. Veel bedrijven ervaren dit als een grote uitdaging en dit kan van grote invloed zijn op de klanttevredenheid.
Denk hierbij aan tekort aan voorraad, waardoor de levertijd langer is dan beloofd, het foutief leveren van bestellingen of het kwijtraken van bestellingen. Een Warehouse Management Systeem (WMS) kan hierbij helpen. Een WMS kan namelijk al deze processen stroomlijnen in het magazijn. Niet alleen voor grote bedrijven, ook juist voor MKB bedrijven.
Voordeel 1: Actueel inzicht in de voorraad
Met een WMS heb je actueel en digitaal inzicht in de voorraad. Vaak regelen kleine bedrijven dit handmatig, echter behoort dit met een WMS tot het verleden. De voorraad wordt automatisch en in real-time bijgewerkt, wat betekent dat alles direct wordt geregistreerd.
Hierdoor wordt de kans op fouten sterk verminderd en de nauwkeurigheid verhoogd. Op te weinig voorraad kan direct geanticipeerd worden en te veel voorraad wordt voorkomen. Daarnaast hoeven de werkzaamheden (zoals voorraad tellen) niet meer handmatig uitgevoerd te worden, waardoor er zowel kosten als tijd wordt bespaard.
Voordeel 2: Vanaf elke locatie is de voorraadstand toegankelijk en inzichtelijk
Met een WMS hoef je niet meer fysiek aanwezig te zijn in het magazijn om te kijken hoeveel voorraad er nog beschikbaar is. Je kunt vanaf elke locatie de voorraadstand bekijken en hierop anticiperen. Dit betekent ook dat eventuele medewerkers remote kunnen werken of taken kunnen uitvoeren vanaf hun mobiele apparaten.
Voordeel 3: Het verbeteren van de nauwkeurigheid en het verminderen van fouten
De supply chain kan met een WMS zo verbeterd worden, dat de nauwkeurigheid aanzienlijk wordt verbeterd. Een correcte levering en de levertijd zijn belangrijke punten wanneer we kijken naar de klanttevredenheid.
Wanneer orders verkeerd of beschadigd geleverd te worden, heeft de klant een negatieve ervaring. Met een WMS kan er nauwkeuriger gewerkt worden, wat dus juist een positieve impact heeft.
Voordeel 4: Actueel inzicht in de status van bestellingen
Ook is het gemakkelijker om zendingen te volgen, voor zowel jou als bedrijf, maar ook voor de klant. Er kan precies worden gezien waar de bestelling zich bevindt, wordt deze momenteel gepickt, klaar gemaakt voor verzending of is het pakket al meegegeven aan de transporteur? Met deze inzichten, die goed gecommuniceerd worden naar de klant, verminder je de druk op de klantenservice en creëer je een positieve ervaring voor je klanten.
Voordeel 5: Een hogere klantbinding en -tevredenheid
Door te kiezen voor een WMS als beginnend ondernemer of MKB bedrijf kun je de efficiëntie en productiviteit verbeteren en kosten en tijd besparen. Deze aspecten hebben een positieve impact op de groei van jouw bedrijf, waar een WMS ook gemakkelijk in mee kan groeien.
Ook geeft het veel inzicht in data, die je handmatig niet zal zien. Al deze voordelen zorgen voor een verbeterende klanttevredenheid waarmee jij zorgt voor een hogere klantbinding en meer omzet.